Mit jelent a szegmentálás?

Alapvetően azt, hogy a feliratkozóinkat valamilyen szűrőn keresztül kiválogattuk és ez alapján létrehoztunk egy halmazt, amibe kizárólag bizonyos feliratkozók férnek bele.

A szegmentálásra azért van szükség, hogy csak azoknak a felhasználóknak küldjük ki a leveleinket, akik annak tartalmára nagy valószínűséggel nyitottak, tehát jó esélyünk van arra, hogy megnyitják és kattintanak a levélben található linkre, hiszen ez az alapvető célunk!

Nézzük meg milyen lehetőségeink vannak hírlevél szegmentálás területén.

Az első és a legnagyobb ilyen csoportunk a feliratkozói lista. Érdemes egyébként egy nagy feliratkozói listacsoporttal rendelkezni, és csak akkor hozunk létre egy másikat, ha nagyon szükséges. Amennyiben egy feliratkozói csoportunk van (a Mailchimp-nél ez hallgatóság), a benne lévő felhasználókat szegmentálhatjuk alcsoportba rakhatjuk vagy esetleg megcímkézhetjük. Nézzük is meg, hogy mi alapján történhet egy ilyen szegmentálás:

Felhasználói űrlap mező tartalma

Egy nagyon egyszerű példa: Amennyiben a keresztnév mezőbe Péter van beírva, akkor az adott napon kiküldhetünk egy névnapi üdvözlő levelet a kizárólag a Péter nevű feliratkozóinknak.
Olyan is előfordulhat, hogy tudjuk, hogy a felhasználó melyik megyében, vagy városban lakik (amennyiben van webáruházunk, és a vásárló fel van iratkozva a hírlevelünk, akkor ez az adat rendelkezésünkre áll), és abban a megyében, -vagy ahhoz közel- tartunk egy rendezvényt, vagy részt veszünk valamilyen eseményen (vagy esetleg egy új fizikai üzletet nyitunk), akkor leszűkíthetjük arra a földrajzi körre, aki a környéken lakik, és csak nekik küldünk az eseményről promóciót.

Szegmentálás Feliratkozói forrás szerint

Ebben az esetben azt kell átgondolnunk, hogy egyáltalán hol is iratkoznak fel a felhasználóink? Saját honlapunk láblécében elhelyezett modulban, vagy esetleg egy bizonyos popup ablakban (tegyük fel két ilyen felugró ablakunk van, az egy inaktivitáskor ugrik fel, a másik kilépéskor), de még az is előfordulhat, hogy a közösségi oldalunk eg bizonyos kampány alkalmával. A feliratkozókat ilyen módon is szétválaszthatjuk, hogy csak azoknak küldjük ki a levelünket, akik az exit-popup-n iratkoztak fel. (Egyébként lehet nekünk akár 5 vagy 8 ilyen felugró ablakunk, valamilyen kategóriába tartozó oldalak szerint csoportosítva, és akkor azt is tehetjük, hogy csak azoknak küldünk ki levelet, akik  az 5 sz. popup ablakon iratkoztak fel, mert annak az oldalnak a tartalma kapcsolódik a hírlevelünk anyagához).

Szegmentálás feliratkozási dátum szerint

Ez szerintem egyszerű, küldhetünk azoknak üzenetet, akik egy hónapon belül iratkoztak fel, vagy olyanoknak köszönjük meg a hűséget, akik már több éve olvasnak minket.

Kampányok tevékenysége szerint

Ez egy izgalmas dolog, mert itt jönnek azok a lehetőségek, amelyeket ki kell használnunk akár egy egynapos akció keretében is!

Milyen lehetőségeink vannak a kampány beállítás rész alatt?

  • elküldve
  • nem lett elküldve
  • kinyitva
  • nem nyitotta ki
  • kattintott
  • nem kattintott

De még nincs vége a szegmentálásnak, meg kell még azt is adnunk melyik általunk hírlevélről van szó! (attól függően, hogy melyik rendszert használjuk, ki lehet választani, hogy az összes hírlevélről van szó, vagy csak az utolsó ötről)

Hab a tortán:

Kijelölhetünk ezen kívül még több szűkítést is, illetve szegmentálást is, amennyiben több feltételt szeretnénk alkalmazni.

  • Példa1: Azon felhasználóknak szeretnénk kiküldeni a levelünket, akiknek a keresztneve Péter, és az utolsó öt hírlevelet kinyitották.
  • Példa2: Azon felhasználóknak szeretnénk kiküldeni a levelünket, akiknek a keresztneve Péter, és az utolsó öt hírlevelet kinyitották és kattintottak a benne lévő bármelyik linkre.
  • Példa3: Azon felhasználóknak szeretnénk kiküldeni a levelünket, akik Budapesten és Pest megyében laknak, és az utolsó hírlevélben egy bizonyos linkre (ezt én határozom meg melyikre) kattintottak.

Nem beszélve amikor több kitételt alkalmazunk, akkor az „és” „vagy” feltétel rendszert is alkalmazhatjuk.

Automatikus munkamenet

Ennek az a lényege, hogy ha van egy automatikusan kiküldendő folyamatunk, akkor azt illető befejezte-e, vagy éppen benne van a folyamatban, melyik automatikus kampány futott le nála, és akkor itt is össze kapcsoljatjuk egy másik feltétellel pl. kinyitotta-e vagy kattintott, nem kattintott, bizonyos linkre kattintott.
Szóval itt is tudjuk szűkíteni a felhasználókat, hogy csak azokat érjünk el, akiket valójában érdekel a levelünk tartalma.

Inaktív idő

Miért van egyáltalán erre szükségünk? Küldhetünk olyan felhasználóknak levelet, akik már egy jó ideje nem nyitottáki ki vagy nem kattintottak a levelünkben lévő linkre, és megkérdezhetjük, hogy miért? Nem szégyen kérdést feltenni, a válaszokból pedig csak tanulhatunk, hogy mit csináljunk esetleg másképp, hogy a feliratkozóink mindegyike elégedett legyen.

Statisztika szerint

Hasonlít a fentebb említett szűkítési lehetőségre, de itt egy picit jobban tudjuk szűkíteni a lehetőségeket, akár pozitív irányba is, például azoknak szeretnék küldeni, akiknek a nyitási aránya 50% felett van, ez azt jelenti, hogy feliratkozása óta minimum minden második levelünket megynitotta, ugyanezt a szisztémát követve beállíthatjuk azt, hogy ha valaki kattintott a hírlevélben található linkre, és persze milyen arányban kattintott.

E-kereskedelem

Ez tényleg fontos lehet, annak akinek van webáruháza! Modok egy szegmens példát:

Példa: kinyitotta az utolsó levelet, és vásárolt az elmúlt egy napban (ezt nagyon szeretem)

Példa: kinyitotta az utolsó levelet, és nem vásárolt az elmúlt egy napban (akkor ennek a csoportnak kiküldeném máshogy a levelet, mert a levél kinyitásából arra következtetek, hogy szeretne vásárolni).

Példa: nem nyitotta ki az utolsó 5 levelet, és nem vásárolt az elmúlt egy hónapban

Gondoljatok bele, szinte mindegyik típusú felhasználót kiválaszthatjuk, és az Ő mentalitásához kapcsolódó levelet küldhetünk személyre szabva.
Azonban még nincs vége az e-kereskedelmi szegmentálásnak:

Olyan vevőknek is kiküldhetünk szegmentált hírlevelet, mint például akik az elmúlt egy évben 7 -nél többször vásároltak, vagy olyanoknak is akik elköltöttek egy nagyobb összeget (ezt mi határozhatjuk meg), de akár a kettőt kombinálni is tudjuk!

Miért fontos a szegmentálás?

Úgy gondolom, hogy a Te fantáziádat is beindították a fenti példák, és tudnád is alkalmazni a siker érdekében.

Még egy dolgot nem említettem, a statisztikát, Magyarországon a piacvezető email szolgáltató a Google (Gmail), az emberek 90 % -nak a privát email címe gmail -es. Amennyiben azt látja a Google, hogy az emailjeinket nagyon sokan megnyitják, akkor nagy valószínűséggel nem fogja Őket büntetni. Ne felejtsük el, hogy a Google -nak van egy olyan jelmondata, hogy Ő a legjobbat szeretné adni a felhasználóinak!